انواع ورق فولادی

امروزه در ایران انواع ورق فولادی در کارخانه های مختلفی همچون فولاد مبارکه اصفهان،کارخانه فولاد اکسین و فولاد کاویان در اهواز و فولاد گیلان تولید میشود و این امر ایران را به یکی از بزرگترین تولید کنندگان این محصول فولادی در خاورمیانه بدل کرده است،اغلب ورق های فولادی با روشی به نام نورد تولید میشوند.از انواع ورق های فولادی متوان برای کاربرد های مختلفی استفاده کرد،لازم به ذکر است قیمت ورق فولاد در بهای محصولات بسیاری تاثیرگذار است.

ورق سیاه

در بین انواع ورق های فولادی،ورق سیاه یکی از پر کاربردترین محصولات به شمار می آید،لازم به ذکر است نام ورق سیاه فقط یک اصطلاح در بازار فولاد کشور است و خبری از رنگ سیاه بر روی این ورق نیست و چون این ورق براق و صیقلی نیست به اصلاح آن را ورق سیاه مینامند.

ورق سیاه با استفاده از روش نورد گرم تولید میشود،به این صورت که شمش فولادی تا دمایی قبل از ذوب حرارت میرسد تا خمیری شود،در گام بعد وارد مراحل نورد شده و آرام آرام پهن و مسطح میگرددد به صورتی که تبدیل به یک مکعب مستطیل با طول زیاد گردد،در طی این فرآیند به دلیل حرارت بالای شمش مسیر انجام فرآیندبا آب خنک میشود و پس از انجام هر مرحله نورد دوباره محصول خروجی هر مرحله وارد کوره میگردد تا به دمای مناسب برسد.

در هر مرحله فاصله غلتک ها کمتر شده تا جایی که در مرحله آخر فاصله غلتک ها به اندازه ضخامت ورق میرسد.کارخانه هایی مانند کارخانه فولاد مبارکه،فولاد کاویان،اکسین اهواز در زمینه تولید این محصولات فعالیت میکنند.

کاربرد انواع ورق سیاه

ورق سیاه به دلیل مواد اولیه مرغوب و روشی که برای تولید آن به کار رفته است در صنایع بسیاری کاربرد دارد و جایگاه خود را تثبیت رسانده است،به طور کلی میتوان به کاربرد آنها در تولید بدنه خودروها،ورق کف خودرو،لوله های درزدار،انواع پروفیل،تانکر سازی،کشتی سازی و…. اشاره کرد

ورق روغنی

همانند ورق سیاه،نام ورق روغنی هم ربطی به چرب بودن سطح این نوع ورق ندارد بلکه به خاطر صیقلی و براق بودن سطح این نوع ورق در بازار به اصطلاح به آن ورق روغنی گفته میشود.فرآیند تولید ورق روغنی به روش نورد سرد انجام میشود و به همین دلیل این محصول از سطحی براق برخوردار است.هدف از تولید این نوع ورق دستیابی به کیفیت سطحی بالا و تهیه ورق هایی با ضخامت های پایینتر است.

روش تولید این ورق به این صورت است که محصول خروجی فرآیند نورد گرم بعد از خنک شدن،وارد فرآیند اسیدشویی میشود و بعد از پایان این فرآیندورق روغن کاری شده و دوباره کلاف پیچ میشود.

در مرحله بعد کلاف در دستگاه نورد سرد قرار میگیرد و فرآیند نورد آغاز میشود،در جریان این فرآیند ورق به صورت سرد و در دمای محیط از بین غلتک ها عبور میکند و این فرآیند تا زمان دستیابی به ضخامت مورد انتظار ادامه دارد تا در نهایت مجددا ورق کلاف پیچ میشود.

فرآیند کلاف پیچکردن ورق روغنی در این مرحله به خاطر کاهش کشش ناشی از پیچش و لبه بری کویل ها انجام میپذیرد.

در برخی از واحد های صنعتی به منطور رفع چربی ها و آلودگی های سطحی ناشی از فرآیند نورد سرد،فرآیندشست و شوی الکترونیکی نیز انجام میشود.

همچنین با توجه به نوع ورق و محل استفاده  به منظور دستیابی به ساختار متالوزیکی همگن و یا خواص مکانیکی مورد انتظار،ممکن است فرآیند باز پخت(آنیل) نیز بر روی کلاف ها انجام شود.

پس از انجام فرآیند نورد سرد و فرآیندهای جانبی و اطلاحی،ورق به منظور حذف موج،صافکاری و لبه بری وارد مرحله اصلاح نهایی میگرددد و پس از پایان کار به منظور جلوپیری از زنگ زدگی ورق،روغن کاری انجام میشود.

کاربرد انواع ورق روغنی

برای افراد بسیاری این محصول در صنعت کاربرد های زیادی دارد به همین دلیل قیمت این ورق مهم است.

این مقطع فولادی در ساخت قطعات خودرو،ساخت لوازم خانگی،مبلمان اداری،ساخت پانل های غیر قابل انعطاف،ورق پایهبرای تولید ورق های گالوانیزه و … کاربرد دارد.

ورق اسید شویی

یکی دیگر از انواع ورق،ورق اسید شویی میباشد.بعد از تولید ورق در فرآیند نورد گرم،به دلیل حرارت بالای ورق و پاشش مداوم آب بر روی سطح آن برای خنک کاری در فرآیند نورد،روی سطح ورق اکسید آهن تشکیل میگردد.

حال به منظور حذف پوسته های اکسید شده بر روی سطح ورق فرآیند اسید شویی بر وری آن انجام میگیرد.

این فرآیند به این صورت است که ورق در دستگاه مربوطه قرار گرفته و وارد خط اسید شویی میشود.در خط اسید شویی ورق از مخزن اسید عبور میکند و پس از طی شدن فرآیند در انتها مجددا به صورت کلاف جمع میگردد.

کاربرد انواع ورق اسید شویی

از ورق اسید شویی برای پایه تولید ورق روغی،تولید لوله های نفت و گاز،صنعت کشتی سازی،رینگ و شاسی خودرو استفاده میشود.

ورق گالوانیزه

از آنجایی که خوردگی و زنگ زدگی ورق های فولادی همیشه عاملی مورد توجه بوده است و از طرفی تولید ورق های فولادی ضد زنگو مقاوم در برابر خوردگی برای مصارف سنعتی اقتصادی نیست،ورق های گالوانیزه تولید و ساخته شده اند.برای روکش کردن ور های فولادی روشهای مختلفی وجود دارد اما گالوانیزه کردن ورق ها اتقاسادی ترین لوش ممکن است.

برای تولید ورق گالوانیزه از ورق روغنی استفاده میشود و روش کار به این شکل است که ورق روغنی را در وان مذاب روی غوطه ور کرده تا با توجه به ضخامت مورد نظر فلز روی بر سطح ورق قرار میگیرد.

از مزایای ورق گالوانیزه مقاومت در برابر خوردگی در محیط های اسیدی و مرطوب است،همچنین این ورق ها بر اثر خراش های سطحی دچار خوردگی و اسیب پذیری نمیشوند.

کاربرد های ورق گالوانیزه

در ساخت انواع مخازن،انواع تابلوهای برقی،سقف و بدنه سالن های بزرگ و همینطور انواع لوازن آشپزخانه مانند ماشین لباسشویی،از ورق گالوانیزه استفاده میشود.

ورق رنگی

این محصول یکی دیگر از انواع ورق فولادی است.ورق رنگی در واقع گالوانیزه ای است که با یک پوشش رنگی الکترواستاتیک پوشانده شده،ورق های رنگی فولادی با پانزده تنوع رنگی تولید و به بازار عرضه میشوند و معمولا در تولید سقف سوله،آلاچیق و شیروانی ها،تولید لوازم خانگی و اداری،ساخت تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد

فرآیند تولید ورق رنگی به این شکل است که اول کلاف گاوانیزه وارد بخش آماده سازی ورق شده و با طی کردن فرآیندی چربی ها و ناخالصی های روی سطح ورق پاکسازی میشود.

در گام بعدی ورق از بین غلتک های برس کار عبور کرده تا سطح ورق به طول کامل صاف و یکنواخت گردد،بعد از این مرحله سطح ورق با آب شستشو شده و با هوای گرم خشک میگردد.

بعد از آماده سازی،ورق وارد مرحله رنگ آمیزی میشود.البته با توجه به اینکه رنگ ورق های فولادی از نوع الکترواستاتیک است اصطلاح رنگ آمیزی به منظور رنگ شدن استافده شده و خبری از رنگ مایع و فرچه و قلمو نیست.

فرآیند رنگ آمیزی بدین صورت است که ابتدا یک نوع رنگ پایه پلیمر به صورت پودر بر روی سطح بالایی و پایینی ورق پاشیده میشود و سپس ورق وارد کوره پخت میشود.بعد از سرد شدن ورق،رنگ نهایی که ممکن است از جنس های مختلفی از جمله پلی استر،اپوکسی و … باشد توسط غلتک روی سطح رویی و زیرین ورق اعمال میشود و پس از اتمام این مرحله دوباره وارد مرحله پخت رنگ میگردد.

کاربرد انواع ورق رنگی

ورق رنگی به دلیل قابل استفاده بودن در صنایع ساختمانی مانند انواع سقف و نمای داخلی و خارجی ساختمان،صنایع فلزی،لوازم خانگی و …. جایگاه خودر را در بازار ورق ثابت کرده است.

ورق آجدار

این ورق به نوعی ورق فولادی اطلاق میشود که بر روی آن با نظم مشخصی برجستگی هایی هندسی وجود دارد.از آنجایی که ورق های فولادی به طور معمول صاف و مسطح هستند،امکان حرکت کردن یا قرار دادن سایر اجسام بر روی آنها وجود ندارد و هر جسمی بر روی آنها به سادگی لیز میخورد به همین دلیل با هدف فراهم کردن امکان حرکت بر روی سطوح فولادی ورق های اجدار تولید میشوند.

ورق های آجدار را میتوان از ورق های سیاه و ورق های روغنی تهیه نمود،یکی از روشهای تولید ورق آجدار به این گونه است که بعد از تکمیل فرایند ورق را وارد دستگاه آج زنی میکنند،دستگاه آج زنی دارای غلتکی با اشکال مشخص و استاندارد است که با عبور ورق از بین این غلتک ها برآمدگی های مورد نظر درون ورق ایجاد میگردند.

کاربرد ورق آجدار

ورق آجدار به دلیل روشی که برای تولید آن استفاده شده استدر کف کشتی های،پله های ظطراری،کف پل های عابر پیاده،کف اتاق کامیون ها یا وانت ها و غیره به کار برده میشود.

ورق آلیاژی

ورق آلیاژی یکی دیگر از ورق های مورد استفاده در صنایع مختلف است.آلیاژ به معنای ترکیب کردن است،زمانی که شما ند فلز یا عنصر را با یکدیگر ترکیب کنید و یک محصول تولید کنید که از چند ماده اولیه مقداری در آن است،یک محصول آلیاژی تولید کرده اید

ورق های آلیاژی هم به همین مدل هستند،ورق های آلیاژی با عناصر مختلفی ترکیب میشوند و در اشکال گوناگونی،به بازار فولاد عرضه میشنود.

ورق های آلیاژی به طور کلی به دو دسته نورد سرد و گرم تولید میشوند،به طور کلی این نوع ورق هایفولادی،به دو دسته رول فرم و شیت فرم در بازار قابل عرضه هستند،ورق های آلیاژی انواع مختلفی دارند،ورق آلیاژی برنج،ورق آلیاژ برنز،ورق آلیاژی پیوتر،ورق آلیاژی با عناصر گران قیمت از مهمترین انواع این ورق ولادی هستند،همینطور که گفته شد ورق آلیاژی انواع مختلفی دارند که هر کدامبه نوعی دارای کاربردهای متفاوتی هستند

کاربردهای ورق آلیاژی

این محصول به دلیل مواد اولیه ای که در تولید آن استفاده شده در صنعت خود جایگاه ثابتی پیدا کرده،برخی از کاربرهای آن به صورت زیر است

  • ساخت کشتی و یا وسایل دریایی
  • صنعت هواپیما سازی
  • صنایع پتروشیمی،نفت یا گاز
  • مخازن حمل سوخت

ورق استیل

نوعی از ورق های فولادی است که به دلیل آلیاژ به کار رفته در آن دارای خواص مکانیکی است،این نوع ورق،خاصیت های متفاوتی مانند ضد زنگ بودن،قابل بازیافتو بالا بودن سختی و استحکام را دارد

عناصر مختلفی در ورق استیل وجود دارد که درصد استفاده از آنها در این ورق متفاوت است،این عناصر باعثایجاد خاصیت مکانیکی حرارتی،چکش خواری و همچنین افزایش مقاومت در برابر خوردگی خواهد شد.نکته قابل توجه این است که ورق استیل در کشور ما تولید نمیشود و معمولا کشورهایی مانند چین،تایوان و آفریقای جنوبی کشورهای تولید کننده این ورق هستند.

مهمترین ورژگی این ورق ها،همانطور که گفته شد خاصیت ضد زنگ بودن است.یکی از مواد تشکیل دهندهورق استیل کروم است و وقتی که با اکسیژن هوا ترکیب میشود،لایه ای از کسید کروم روی ورق تشکیل میشود و بخاطر همین موضوع از زنگ زدگی این ورق جلوگیری میکند.

از دیگر ویژگی های مثبت ورق استیل،میتوان به قابل بازیافت بودن،لابا بودن میزان صختی و استحکام ورق اشاره کرد.

کاربرد های ورق استیل

به دلیل عناصر به کار رفته و خواص آنها در تولید این محصول از ورف استیل برای ساخت انواع لوازم خانگی،صنایع غذایی،ساخت بدنه وسایل نقلیه مانند خودرو،هواپیما یا کامیون،انواع تانکرها،وسایل مربوط به آشپزخانه مانند قاشق و چنگال استفاده میشود.

ورق استنلس استیل

از کاربرد های این ورق میتوان به استفاده از آن در ساخت لوازم خانگی،قطعات کشتی سازی،بدنه خودرو،کامیون و هواپیما،صنایع پتروشیمی و غیره اشاره کرد.

ورق آلومینیوم

به هوان یکی از انواع ورق و همچنین پر مصرف ترین ورق های فولادی،دارای مقاومت و وزن کمی است.این ورق،انواع متلفی دارد و در موارد مختلفی قابل استفاده است.این نوع ورق توسط فرآیند نورد گرم تولید میشود،لوش تولید ورق آلوومینیوم به این صورت است که ابتدا شمش میشود و در نتیجه آلومینیوم در دماهای بالا گرم میشود و بعد از آن از میان غلتک ها عبود داده شده و ضخامت ورق کاهش پیدا میکند.در مرحله آخر،محصول تولید شده به شکل ورق یا رول پیچیده شده در میاید.

کاربردهای ورق آلومینیوم

صنعت حمل و نقل،صنایع نظامی،صنایع داروسازی،ساخت اواع لوازم خانگی،مخازن نگه دارنده سوخت و یره تنهها قسمتی از کاربردهای ورق آلومینیوم هستند.

ورق ضد سایش

به همان اندازه که میزان کربن در ورق آلیاژی بیشتر باشد،استحکام و خواص ضد سایش آن بیشتر میشود.در ساخت ورق ضد سایش،از روش نورد استفاده میشود،ورق های ضد سایش انواع مختلفی دارند.

از این ورق در معادن سنگ و در زمینه هایی مانند نوار نقاله،حمل مواد و ساخت و ساز استفاده میشود،به طور کلی میتوان گفت که ورق ضد سایش،یک ورق آلیاژی با کربن بالاست که وجود همین کربن باعث افزایش مقاومت و سختی آن شده است

کاربرد های ورق ضد سایش

  • ماشین سازی و خودرو
  • ادوات کشاورزی
  • صنایع معادن

ورق پانچ

نوعی از انواع ورق است که روی سطح خاجی خود،دارای حفره هایی است.این ورق ها پانچ میشود،نکته اینجاست که ورق پانچ از CNC معمولا یا به صورت دستی و یا با دستگاه های ورق های فلزی معمولی تولید میشود و در مراحل پس از نورد،حفره گذاری میشود

این نوع ورق ویژگی های زیادی دارد که از مهمترین آنها میتوان به استحکام زیاد و کنترل انواع ارتعاش اشاره کرد

 کاربرد انواع ورق پانچ

  • ساخت سقف کاذب و پارتیشن
  • ساخت انواع ماشین آلات و اتومبیل های صنعتی و نیمه صنعتی
  • ساخت نیمکت پارک
  • تجهیزات مربوط به صنایع غذایی

ورق قلع اندود

به عنوان ورق تین پلیت شناخته میشود و از انواع ورق های فولادی است.

ورق قلع اندود از نظر شکل ظاهری شبیه به ورق گالوانیزه است اما ورق گالوانیزه با پوشش روی تولید میشود

این در حالی است که ورق قلع اندود با پوشش قلع تولید و روانه بازار میشود،قابلیت های چکش خواری،جوش پذیری و خم کاری از مهمترین ویژگیهای ورق قلع اندود است،غیر از این موارد،سطحی صاف و یکنواخت،قابلیت رنگ کاری مطلوب و همچنین پیشگیری از فرسایش  زودهنگام از دیگر ویژگی های این ورق است

کاربردهای ورق قلع اندود

  • ساخت قوطی کنسرو
  • ساخت انواع قابلمه و ماهیتابه
  • بردها و قطعات الکترونیکی
  • ساخت قطعات اتومبیل

ورق شادولاین

در اصل ورق های رنگی هستند که برای پوشش سقف شیروانی مورد استفاده قرار میگیرند،ورق های شادولاین ویژگی های خاصی دارند که از مهمترین آنهامیتوان به رنگی بودن،موج دار بودن،و همچنین روی اندود شدن اشاره کرد.به دلیل اینکه به به صورت موج دار است برای اتقال بهتر آب باران یا برف از روی سقف به زمین کاربرد دارد

ورق شادولاین در ضخامت و رنگ های مختلفی به بازار عرضه میشود.این نوع ویژگی های مختلفی دارد نسبت به سایر ورق های فولادی وزن کمتری دارد و در برابر خودرگی و اکسید آهن متفاوت است

این نوع ورق به این دلیل که با فرآیند گالوانیزه وشش داده شده است تریبا 20 یا 30 سال عمر دارد و در بسیاری از پروژه های ساختمانی میتوان از آن استفاده کرد

امروزه در ایران انواع ورق فولادی در کارخانه های مختلفی همچون فولاد مبارکه اصفهان،فولاد اکسین و کاویان در اهواز و فولاد گیلان تولید میشودو این امر ایران را به یکی از بزرگترین تولید کنندگان این محصول فولادی در خاورمیانه بدل کرده است

در بین انواع ورق های فولادی،ورق سیاه یکی از پر کاربردترین محصولات به شمار میرود

ورق های فولادی به طور کلی به چند دسته تقسیم میشوند؟

به طور کلی ورق سیاه،اجدار،آلیاژی،گالوانیزه،روغنی،رنگی،اسیدشویی،استنلس استیل و آلومینیوم از متواولترین انواع ورق های فولادی هستند

انواع ورق فولادی بر اساس روش تولید چند دسته است؟

ورق های فولادی نورد سرد و ورق های فولادی نورد گرم

چه عواملی بر قیمت ورق تاثیر میگذارد؟

  • روش تولید
  • ضخامت
  • وارداتی یا داخلی بودن
  • رنگ
  • کارخانه تولید کننده

 

این نوشته منتشر شده در مقاله می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.